Avoin kirje – YK:n kansainvälinen ydinaseiden täydellisen poistamisen päivä 26.9.2019

Avoin kirje

Presidentti Sauli Niinistö

Valtioneuvostolle

Eduskunnalle

YK: n kansainvälinen ydinaseiden täydellisen poistamisen päivä 26.9.2019

YK: n kansainvälinen ydinaseiden täydellisen poistamisen päivää vietetään 26 syyskuuta 2019. On häpeällistä,  että Suomi ei voi osallistua tämän päivän viettämiseen sillä Suomi ei osallistunut aktiivisesti ydinaseiden leviämisen estämistä koskevan sopimuksen (TPNW) neuvotteluihin eikä allekirjoittanut sopimusta, jonka puolesta äänesti 122 YK jäsenmaata 7. heinäkuuta 2017. 70 maata on jo allekirjoittanut sopimuksen, joka astuu voimaan kun 50 maata on sen ratifioinut. 26 maata on ratifioinut TPNW:n, Euroopasta Itävalta ja Vatikaani. Irlanti ja Sveitsi ovat aloittaneet prosessin sopimuksen allekirjoittamiseksi. Myös Yhdysvaltojen kanssa liittoutunut maa, Uusi Seelanti, on ratifioinut TPNW:n.

Toivomme, että maan hallitus pikimmiten aloittaa prosessin jotta Suomi allekirjoittaisi ja ratifioisi sopimuksen ja siteeramme ICAN-johtajaa Beatrice Fihniä: ”Joko kiellämme ja hävitämme ydinaseet, tai ne hävittävät meidät jonain päivänä.” ICAN oli erittäin aktiivinen sopimuksen valmisteluprosessissa ja sai työstään vuoden 2017 Nobelin rauhanpalkinnon.

Koska YK: n ydinaseiden täydellisen poistamisen päivä osuu samalle viikolle tärkeän ilmastonmielenosoitusviikon kanssa, haluamme myös muistuttaa teitä ydinaseiden ja ydinvoiman merkittävästä vaikutuksesta ilmastonmuutokseen: DON´T NUKE THE CLIMATE.

Useat mielipidevaikuttajat väittävät, että TPNW vahingoittaa ydinsulkusopimusta (NPT). Siprin ja Aucklandin yliopiston tutkijoiden mukaan TPNW tukee kuitenkin ydinsulkusopimusta viitaten ydinsulkusopimuksen ”artiklaan VI”, joka kuuluu: ”Jokainen sopimuksen osapuoli sitoutuu käymään hyvässä uskossa neuvotteluja ydinasekilpailun pikaiseen lopettamiseen ja ydinaseriisuntaan liittyvistä tehokkaista toimenpiteistä sekä tarkan ja tehokkaan kansainvälisen valvonnan alaisena tapahtuvaa yleistä ja täydellistä aseidenriisuntaa koskevasta sopimuksesta.”

Suomi on allekirjoittamalla NPT-sopimuksen sitoutunut jatkamaan työtä ydinaseriisunnan eteen. Suomen hallituksen tulisi tehdä kaikkensa tämän velvoitteen täyttämiseksi.

Uusi ydinasevarustelukierros on käynnissä parhaillaan. Venäjä, Yhdysvallat ja Kiina käyttävät miljardeja ydinaseidensa nykyaikaistamiseen ja parantamiseen. Lisäksi ydinaseita on Ranskassa, Englannissa, Intiassa, Pakistanissa, Pohjois-Koreassa ja Israelissa. Kun Venäjä ja Yhdysvallat toteuttivat suuren kilpavarustelun 1960-luvulla, niin kutsuttu terrori tasapaino saatiin aikaan. Koska molemmilla oli paljon ydinaseita, jotka oli suunnattu toistensa suuriin kaupunkeihin, se tarkoitti keskinäisen tuhoamisen takuuta (ts. aseita ei koskaan käytettäisi). Nyt yhdeksällä maalla on ydinaseita. Terrori tasapaino ei enää toimi samalla tavalla. Venäjän aktiivisemmat toimet kansainvälisellä areenalla ja Donald Trumpin ”America first policy” sekä hänen arvaamaton käyttäytymisensä johtavat uuteen kylmän sodan mentaliteettiin, joka sisältää ydinaseet.

Helmikuussa 2019 Trump ilmoitti, että Yhdysvallat kumoaa yksipuolisesti keskinäistä ydinaseriisuntaa koskevan INF-sopimuksen (jonka Ronald Reagan ja Mikhail Gorbatšov allekirjoittivat vuonna 1987). Kumoaminen astui voimaan elokuussa. Sopimus on säännellyt osapuolten lyhyen- ja keskipitkän matkan ohjuksien käyttöä Euroopassa. Vastauksena myös Venäjä vetäytyi sopimuksesta. Tämä avaa ovet uusien ja hienostuneempien ydinaseiden kehittämiselle. Vladimir Putin varoitti hyvissä ajoin kiihtyneestä kilpavarustelusta, jos sopimus raukeaa. Monet Euroopan maat ovat oikeutetusti huolissaan muutoksesta, jossa niistä tullee kohtalokkaita taistelukenttiä.

Lisäksi Trump kieltäytyy paljastamasta, jatkaako Yhdysvallat uuden strategisen aseiden vähentämissopimusta (New START); Yhdysvaltojen ja Venäjän kahdenvälinen sopimus, joka rajoittaa ohjuksien, sukellusveneiden ja pitkän matkan ohjusten ydinaseiden määrää.

Uusi START päättyy vuonna 2021, mutta molemmat osapuolet voivat sopia viiden vuoden jatkamisesta. Tarvitaan kansainvälistä painostusta saadakseen nämä kaksi maata neuvottelupöytään.

Emme voi odottaa ydinasevaltioiden johtajien järkiintymistä. Lukuisat ydinaseet ovat olleet laukaisuasennossa väärien hälytysten takia, ja niiden laukaiseminen on estetty viime hetkellä. Meillä on ollut valtava onni. Mutta ennemmin tai myöhemmin onni kääntyy.

Riski on erityisen suuri nyt, kun supervaltojen välinen suhde on jäätymässä. Ydinaseet on hävitettävä – NYT!

Suomen kaltaisten maiden, joilla on pitkät perinteet rauhan välittäjänä, ei tulisi kulkea minkään supervallan talutusnarussa, vaan on toimittava oman kansan ja suurimman osan maailman kansojen ehdoilla.

Helsingissä 25. syyskuuta 2019

Christer Alm, Miljöringen – Ympäristörengas,  Loviisa
Mikael Böök, edustaa kansan enemmistöä, jonka tiedetään tukevan YK:n ydinasekieltosopimusta

Leena  Krohn, kirjailija